Machu Picchu: Chinchilla's op de Salkantay trek - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mika M - WaarBenJij.nu Machu Picchu: Chinchilla's op de Salkantay trek - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mika M - WaarBenJij.nu

Machu Picchu: Chinchilla's op de Salkantay trek

Blijf op de hoogte en volg Mika

11 Oktober 2015 | Peru, Cuzco

Vanaf Arequipa (colca canyon) reizen we naar onze volgende bestemming, Cusco. Deze oude Inca hoofdstad is gebouwd in de vorm van een puma, een van de heilige dieren volgens de Inca's (naast de condor en de slang). Vanuit Cusco bezoeken we verschillende Inca ruïnes, en natuurlijk willen we ook naar de bekendste: Machu Picchu. De originele Inca trail zit al ruim een half jaar volgeboekt, dus we kiezen voor een alternatief waar we veel goede verhalen over hebben gehoord: de Salkantay trek. Deze tocht duurt vijf dagen waarbij je op de laatste dag Machu Picchu bezoekt. Met een groep van 13 personen en 2 gidsen gaan we als de Munai Chinchilla's van start! De gidsen (Ricardo en Miguel) noemen ons een 'family'. En inderdaad, de groep werd gedurende tocht hechter. We supporten elkaar tijdens de zware stukken en hebben lol. Daarnaast delen we de prachtige landschappen die we zien met elkaar: de sterrenhemel, Salkantay lake, Salkantay mountain, het begin van de amazone en Machu Picchu. De tocht was zwaar, we liepen ongeveer 4 tot 10 uur op een dag. Ook de hoogte maakte het soms zwaar, want daar is minder zuurstof en voelde ik me soms misselijk door. De gidsen zorgden goed voor ons en hadden Coca bladeren mee die je kunt kauwen tegen hoogteziekte. Met ons was een horseman die ervoor zorgde dat onze spullen van 5 kg per persoon van kamp naar kamp werden gebracht door muildieren en paarden. Ook was er een kok mee die vooruit liep om ervoor te zorgen dat ons eten klaar stond voordat we aankwamen. Tijdens de trek kregen we de optie om naar hotsprings te gaan en te ziplinen, waar je ook op zijn kop aan mocht hangen! Dat was erg leuk om te doen. Op dag 4 sliepen we weer in een hostel in plaats van een tent in Aguas Caliente (plaatsje onderaan Machu Picchu) en hadden we de eerste gelegenheid om ons weer te douchen! Dit was een fijne afsluiting van het kamperen, maar ook een goede voorbereiding op morgen: de tocht naar Machu Picchu. Om 5 uur stonden we met ongeveer 150 man klaar om te starten aan onze laatste klim. In een uur waren we boven en gingen we Machu Picchu binnen. Het is bijzonder om te zien hoe zo'n stad zo goed bewaard is gebleven! In het park zijn we de Machu Picchu mountain op geklommen, wat ook nog ruim 1,5 uur wandelen was. Maar dan heb je ook een prachtig uitzicht over de ruïne en kun je zien dat de stad in de vorm van een vliegende condor is gebouwd, een van de heilige dieren volgens de Inca's. We hebben de hele dag in het park rondgelopen. Toch wel bijzonder om te weten is dat het in het begin van de amazone ligt. Hierdoor waren er helaas weer veel muggen die zich niks leken aan te trekken van onze anti-muggenspray. Maar het was het waard hoor! We hebben weer een hoogte punt van de reis mogen beleven :)
Mika

Actief sinds 13 Aug. 2015