Iquitos - de Amazone - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Mika M - WaarBenJij.nu Iquitos - de Amazone - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Mika M - WaarBenJij.nu

Iquitos - de Amazone

Blijf op de hoogte en volg Mika

29 September 2015 | Peru, Iquitos

Op de luchthaven van Iquitos worden we direct belaagd door taxi chauffeurs die ons maar al te graag naar ons hostel willen brengen. Na wat onderhandelen, waar we steeds beter in worden!, zijn we onderweg naar ons hostel. Voor 9,5 euro per nacht inclusief ontbijt en eigen douche (wel koud) hebben we een prima hostel! Er staat zelfs een ontbijt klaar voor ons als we aankomen, omdat we erg vroeg zijn - gracias!

Iquitos is een redelijk grote stad waar je bijna alleen maar Motocars ziet rijden (een soort open tuctuc met een motor ervoor). Vanuit de stad kun je een rescue center voor zeekoeien bezoeken, en je mag ze zelfs voeren tegen een klein bedrag dat weer ten goede komt aan de dieren. Ook is er een butterfly farm waar je elke ontwikkeling van de vlinder kunt zien, erg indrukwekkend!

Maar de hoofdreden dat we naar deze stad zijn gevlogen is toch een bezoek aan de amazone - de jungle. We boeken en trip voor vier dagen in een primitieve lodge ergens in de bush bush (1 uur met de auto en dan nog 2 uur met de boot over de amazon river). In the lodge verblijven nog 4 andere tweetallen en ieder heeft een eigen gids. Hierdoor kun je zelf bepalen wat je wilt doen.
De eerste dag spotten we grijze en roze dolfijnen. De roze dolfijnen hebben een andere snuit (stomper) en als ze volwassen zijn kleuren ze van grijs naar roze door het voedsel dat ze eten (garnalen). Daarna brengen we een bezoek aan the village, waar mensen midden in the jungle een dorpje hebben gesticht, voornamelijk vissers. We zien een wilde luiaard en een tamme, een wees die door de mensen is opgevoed. Pablo heet hij en we mogen hem zelfs even vasthouden, heel erg lief ♡. In de nacht maken we een wandeling waar we verschillende tarantulas zien en heel veel muggen..
Op dag twee doen we een jungle wandeling, waar we night noise monkeys zien en een grote toekan! Onze gids laat daarnaast zien hoe je kunt overleven in de jungle. Hoe vind je de weg terug of waar vind je drink water? En hoe maak je touw van een boomschors? Heel cool om te zien allemaal. Na de lunch maken we ons klaar voor het kamperen in de jungle. Met een bootje varen we verder de rivier op. Omdat het droog seizoen is zitten we geregeld vast met de boot op omgevallen bomen, want het water is te laag! De gids moet daarom een aantal keren het water in om ons los te trekken. Op de bestemming knopen we hangmatten tussen bomen en daar overheen gaat een muskieten tent. We slapen dus in een hangmat midden in de amazone.. 'S nachts gaan we met de boot opzoek naar kaaimannen, maar die lieten zich helaas niet zien. Wel zien we een slang en kikkers.
De derde dag worden we wakker in onze hangmatten midden in de jungle. Wat een ervaring! Deze dag zitten we al onder de 400 muggenbulten! (ondanks de deet en muskieten netten) We gaan vandaag piranhas vissen. De eerste beet die ik heb is al een kleintje. In de middag gaan we weer de jungle in om te wandelen. We beklimmen een grote boom, zo leuk om te doen! Ook zien we weer apen, night noise en de doodshoofd aapjes die jullie vast wel kennen uit de apenheul. In de nacht gaan we weer kaaimannen zoeken en dit keer zitten ze er wel. De gids vangt een baby kaaiman en we nemen hem mee uit de rivier om hem in een ander meer te zetten. Daar is hij veiliger want de mensen uit the villages vangen deze dieren.
De laatste dag breekt aan. We beginnen vroeg met het spotten van vogels. We zien zelfs weer een paar apen hoog in de bomen! In de middag gaan we weer piranhas vissen en de gids laat dit keer goed de tanden zien, echt bizar! Daarna gaan we naar een strandje waar we kunnen zwemmen en modder op onze huid doen. Tegen de stress en muskieten beten zegt de gids. Jammer dat die beten er daarna toch nog allemaal op zitten, met een paar extra natuurlijk..

Maar ondanks de helse jeuk was de amazone een geweldige ervaring voor ons. Voor iedereen die op redelijk goedkope wijze de amazone wil bezoeken is Iquitos een absolute aanrader!
Mika

Actief sinds 13 Aug. 2015